Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Preview:

Dishonored


Door Rene Groen op 01-09-2012 om 09:59
Bron: Gamed

Ontwikkelaar Arkane Studios had slechts twee titels op haar naam staan toen ze in augustus 2010 opgekocht werden door ZeniMax Media, het moederbedrijf van onder andere id Software en Bethesda Game Studios. Het eerste resultaat van deze overname ligt op 12 oktober in de winkels, onderstaand blikken we alvast vooruit op Dishonored.

De Franse studio besloot om Dishonored niet geheel zelf te maken, er werd namelijk de hulp ingeroepen van Viktor Antonov en Harvey Smith. We vergeven het je als je geen idee hebt wie deze mannen zijn, toch hebben ze beiden hun stempel gedrukt op bekende titels binnen de game-industrie. Antonov was geen vreemde voor Arkane Studios, eerder werkte hij met ze samen aan Dark Messiah of Might and Magic, echter was het een andere game die hem stevig op de kaart zetten. Twee jaar ervoor werkte hij namelijk nog bij Valve, waarbij zijn tekeningen het uitgangspunt vormden voor de creatie van City 17 in Half-Life 2. Zijn stijl is terug te zien in Dishonored, ook hier is hij namelijk verantwoordelijk voor de stad, alsmede voor diverse vijanden. Smith op zijn beurt is als designer betrokken aan het project, op zijn CV vinden we onder andere titels als Super Wing Commander, System Shock en Deus Ex.


Het verhaal van Dishonored draait op het eerste gezicht vooral om onrecht. Hoofdkarakter Corvo is al geruime tijd de lijfwacht van de keizerin, toch krijgt juist hij de schuld in de schoenen geschoven wanneer blijkt dat ze vermoord is. Tijd om zijn onschuld te bewijzen is er niet, vrijwel direct wordt hij opgepakt en in de gevangenis geworpen, zonder duidelijke reden waarom juist hij als schuldige is aangewezen. Hulp komt uit onverwachte hoek wanneer The Outsider ten tonele komt. Deze mysterieuze verschijning is ook wel omschreven als ‘deels duivel, deels engel en geheel dubbelzinnig.’ Het is de bron van alle magie binnen de wereld en verschijnt enkel aan diegene die een rol speelt in het lot van de wereld. The Outsider geeft Corvo een masker dat hem beschermt. Hierna staat de speler er alleen voor, en trekt hij al snel de stad in.

Dunwall is gebaseerd op het Londen van de vorige eeuw, een mistroostige plaats te midden van de oceaan. Toch wordt de inspiratie niet alleen uit deze periode gehaald, ook het jaar 1666 vormde een belangrijk ijkpunt in de totstandkoming van de artistieke stijl. Het was in dit jaar dat Londen getroffen werd door een enorme brand die duizenden huizen verwoestte. We zien dit terug in Dunwall door het verval en de angst binnen de bevolking en ook de uitgebroken pestepidemie keert als thema terug in de game door een heersende rattenplaag. Te midden van dit alles trachten de autoriteiten een strak regime te hanteren waarin met harde hand wordt geregeerd. Ondanks deze geschiedenisles tracht de ontwikkelaar niet om fotorealisme door te voeren, in plaats daarvan is het een schilderachtig geheel dat ergens onder een dikke laag grauwheid nog enige lichtpuntjes lijkt te bevatten.


Het strakke en strenge regime waar we eerder naar verwezen zorgt ervoor dat Corvo niet vrij rond kan lopen in de stad. Natuurlijk is al snel bekend dat hij ontsnapt is uit de gevangenis en dus zul je voorzichtig moeten zijn om niet direct een ‘ga terug naar de gevangenis’ kaart te trekken. Ondanks deze voorzichtigheid is Dishonored geen stealth game. Sterker nog, het spel kan in geen enkele categorie worden geplaatst omdat jij de speelstijl bepaalt. Wil je geweren trekkend de voordeur intrappen en een ieder omleggen die je tegen komt of juist via de daken stilletjes bewakers uitschakelen om bij je doelwit te komen? Er is geen goed of fout, er zijn opties. Vele opties.

Corvo gebruikt zijn beide handen in de game, de rechter voor het gebruik van wapens terwijl de linker toebedeeld is aan het gebruik van magie. Om meer van de mogelijkheden te ontdekken zul je Runes moeten vinden, items die gebruikt worden om zowel magie te kunnen kopen als te upgraden. De mogelijkheden lopen hierbij uiteen, zo kunnen we met Celerity onze snelheid verhogen, met Feather vanaf grotere afstanden naar beneden springen en met Healing onze wonden genezen. Andere mogelijkheden geven ons een voordeel in de strijd door deze als (in)direct wapen te gebruiken. Voorbeelden hierin zijn onder andere Blink (teleportatie), Devouring Swarm (het oproepen van een rattenplaag), Possession (het tijdelijk overnemen van dieren en mensen) en Time Bend (tijdelijk de tijd stoppen). Deze krachten kunnen tevens gecombineerd worden, zo kun je bijvoorbeeld de tijd vertragen, een vijand in bezit nemen en deze in de baan van een schot zetten en vervolgens weer uit diens lichaam treden om hem de kogel op te doen vangen. Je dient wel op te letten, wanneer je iemand overneemt kan dit argwaan opwekken en tevens verbruikt het gebruik van magie Mana, waardoor het geen veredelde God Mode is.


De artistieke richting van de game, de vele mogelijkheden die je door de magie worden geboden en de open speelstijl moeten Dishonored tot een succes gaan maken. Omdat de stad steeds weer verschillend is opgebouwd en je doelwitten op andere manieren worden afgeschermd moet de variëteit eveneens bewaard blijven. Wat tevens mee helpt is dat een missie steeds weer net even anders is opgebouwd. Je doelwit kan zich verplaatsen, waardoor ook je te gebruiken strategie aangepast zal moeten worden. Eerder gaf ontwikkelaar Arkane Studios aan dat we ongeveer dertien uur zoet zullen zijn, dit aantal is te verdubbelen wanneer je de tijd neemt om te verkennen, hetgeen te doen is op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.


10:01  Viertal plaatjes MGR: Revengeance
09:58  Epic Mickey 2 in video, arts en screens
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dishonored
Type:
Game
Releasedatum:
12-10-2012
Ontwikkelaar:
Arkane Studios
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media