Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

PoP: The Forgotten Sands


Door Casper op 03-06-2010 om 09:59
Bron: Gamed

Met Prince of Persia: The Forgotten Sands brengt Ubisoft maar liefst het negende deel uit de serie in zeven jaar tijd uit. Wat opvalt is dat het gemiddelde cijfer over de jaren heen langzaam maar zeker afgenomen is, waarmee een verwatering van de serie dreigt. Gamed nam na de Xbox 360 versie ook de Wii-versie onder handen en oordeelt of Ubisoft dit lot kan afwenden.

Voor de echte PoP-fans is het een leuk weetje dat Forgotten Sands een zogenaamde interquel is, het verhaal speelt zich namelijk af tussen de gebeurtenissen uit The Sands of Time en Warrior Within. Meer dan een leuk weetje is het niet, want het maakt weinig uit of je de andere delen gespeeld hebt, er zijn slechts enkele vage verwijzingen naar eerder genoemde delen en voorkennis van de verhaallijn is dus niet benodigd. Een interessante toevoeging aan het PoP-universum kan het verhaal van Forgotten Sands helaas ook niet genoemd worden. De welbekende prins van Perzië heeft weer eens een geest in een lamp gevonden, die vervolgens allerlei beloftes aan de prins doet. Zo zal deze geest de prins leiden naar een koninkrijk met een mooie prinses. Hier aangekomen, blijkt het koninkrijk echter behoorlijk verwilderd te zijn, en zal de prins eerst het land moeten reinigen van allerlei kwade machten voordat hij het land eigen kan maken. En zo zal geschieden… Toegevoegde waarde aan gameproza kan het allemaal niet genoemd worden.

Wat Nintendo-aanhangers gerust zal stellen, is het feit dat de Wii-versie van deze game ontwikkeld is door een ander team dan de Playstation 3 en Xbox 360 versies, waardoor we tenminste niet met een slap aftreksel te maken hebben. De Wii-versie is dan ook een totaal andere game dan haar grote broers. Wat minder nieuws is, is dat deze versie niet gemaakt is door het PoP-team uit Montreal, maar door de Ubisoft-afdeling in Quebec. Deze ontwikkelaar heeft een stuk minder ervaring met het maken van belangrijke consolegames, en net als bij het ongeďnspireerde verhaal heeft dit helaas ook zijn weerslag op de gameplay.


The Forgotten Sands is namelijk een game volgens het boekje. Ten eerste is het een action/adventure volgens het boekje. Zoals vaker in de serie ligt de nadruk in eerste instantie op het op acrobatische wijze volgen van een reis van punt A naar punt B. Waar dit in het originele Sands of Time echter nog een hele uitdaging en dus een heel plezier was om te doen, is het niveau in The Forgotten Sands helaas afgezakt tot dat van een kinderlijk spelletje. Het is altijd overduidelijk wat precies het te volgen pad is, en mocht je toch even niet bij te les zijn, schotelt de game je in elke situatie waarin je drie seconden even niets doet zomaar de oplossing voor door middel van een hint op het scherm te toveren. Daarbij heeft de prins ook nog zijn handige hulpje de geest bij de hand, die wanneer je je richt op een bepaalde sprong naar een bepaald gebied, met een lijn op het beeld projecteert als de sprong mogelijk is. Eigenlijk vond ik dit nog best een ingenieuze feature, maar het doet alleen maar af aan de uitdaging van het spel. Tot slot liggen checkpoints natuurlijk hoogstens twee minuten van elkaar vandaan, wat inhoudt dat, mocht je toch een keer afgaan, je daar vrijwel geen last van zult ondervinden. Het totale gebrek aan uitdaging maakt van Forgotten Sands een gezapig spelletje, waar slechts de allerjongsten onder ons voldoening uit zullen kunnen halen.

Ten tweede is Forgotten Sands ook een Wii-game volgens het boekje. Uiteraard moet je af en toe je zwaard gebruiken waarvoor hij bedoeld is, en uiteraard gebeurt dit door het zwiepen met de WiiMote en Nunchuck. Uiteraard zijn er ook af en toe elementen in de omgevingen waar je door erop te richten met de WiiMote mee kunt manipuleren. Het voegt echter allemaal bijzonder weinig toe. Het vechten door middel van het zwiepen met de WiiMote was bij de launch van de Wii al niets verheffend. We zijn nu vier jaar verder en het is een beetje triest om te zien dat Ubisoft bij deze exclusieve Wii-versie nog steeds niet door heeft hoe je van de kwaliteiten van de console gebruik kunt maken. Er zijn slechts heel af en toe momenten waarin je hectisch moet rennen en richten met de WiiMote tegelijkertijd, en dat er dus daadwerkelijk zaken gebeuren die niet op andere consoles kunnen. Op een gegeven moment krijg je echter iets meer vrijheid met de WiiMote en kan je zelf kiezen waar je bepaalde elementen op het scherm wilt toveren, zoals een wervelwindje waar je op kunt zweven of een ring aan een muur waar je je aan op kunt trekken. Hierdoor worden de oplossingen die je moet bedenken om ergens te komen iets ingenieuzer en hierdoor begon ik toch op sommige momenten iets van plezier aan het spel te beleven. Echter, het spel blijft last hebben van een totaal gebrek aan uitdaging waardoor het gevoel van voldoening bij een creatieve oplossing uitblijft.


Ook de andere elementen in Forgotten Sands kunnen de game niet aan de matigheid onttrekken. Zoals ondertussen duidelijk mag zijn volgt Forgotten Sands alle trends op het gebied van gamedesign van dit millennium. Daarom word je voor het herhaaldelijk verslaan van vijanden en het vinden van power-ups beloond door middel van nieuwe moves. Omdat de combat echter zo makkelijk is, is dit element van het spel verder weinig aandacht waard. Verder kun je verschillende kostuums en extra levels vrijspelen. Grappig is hierbij wel dat de allereerste PoP-game vrijgespeeld kan worden en dat het spel een achievement-achtig systeem bevat.

Ondertussen moge duidelijk zijn dat de Wii-versie van Forgotten Sands een weinig opmerkelijke game is. De gameplay-elementen hebben we al honderden malen eerder gezien. De dialogen in de game zijn van Hollywood –niveau: niet erg complimenteus voor je intelligentieniveau. Grafisch gezien had het spel overigens ook makkelijk mee gekund op de vorige generatie consoles. De Wii leent zich nu eenmaal beter voor een wat simplistischere stijl dan het semi-realistische fantasie-sfeertje dat Ubisoft probeert te creëren. De gemiddelde gamer kan dit spel beter laten liggen, want het biedt werkelijk niets wat je nog niet gezien hebt. Het grootste probleem hierbij is dat de moeilijkheidsgraad zo laag ligt, dat een gevoel van voldoening nooit bereikt wordt. De game is ook alles behalve lang, hoewel het maar de vraag is of dit echt een minpunt genoemd kan worden. Ontwikkelaars die door hebben hoe je de unieke kwaliteiten van de Wii goed kunt gebruiken zijn schaars, en helaas toont Ubisoft Quebec niet aan dit talent te bezitten.
Beoordeling
Gameplay   55
Sound   55
Graphics   60
Replay   65

De Wii-versie van Forgotten Sands is helaas een weinig verheffende game.
60


09:59  Alpha Protocol
09:54  Death Track: Resurrection Trophies
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (94.209.72.xxx) op 03-06-2010 om 11:25
had toch wel een 80 verwacht


Uchiha_Shadow op 03-06-2010 om 11:59 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Raar, de Wii versie scoort bijna overal beter dan de PS360 versie.

Nelus op 03-06-2010 om 12:13 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Jammer! Ik hou ook echt totaaaaal niet van spellen die zo simpel zijn dat je alleen maar 8 uur achter de buis zit om enkel door levels heen te lopen bijna, i.p.v. ook echt een spel!

Berserk op 03-06-2010 om 12:22 [Niv: 148 / Exp: 7384]
"Grafisch gezien had het spel overigens ook makkelijk mee gekund op de vorige generatie consoles"


Dit vind ik eigenlijk een raar punt, vergeet niet dat de Wii een Gamecube 1,3 is qua graphics ofzo en dat is een vorige gen console (duh).

Gast (84.198.177.xxx) op 03-06-2010 om 12:36
lage score !!!

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-06-2010 om 13:59 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@Gast (84.198.177.xxx): Gezien de inhoud van de review ook logisch natuurlijk. Je kunt een spel niet afbreken en dan een hoge score geven.

gompy222 op 03-06-2010 om 15:22 [Niv: 84 / Exp: 4212]
had ook niet hoger verwacht eigenlijk

Casper op 03-06-2010 om 16:48 [Niv: 0 / Exp: 15]
@Berserk

Het ging meer om de daarop volgende zin, sommige spellen op de Wii onderscheiden zich nog door een unieke stijl, maar PoP: FS ziet er zowel matig als generiek uit.

Voor de rest waardeer ik alle feedback, alleen vraag ik me af wat het nut is om constant alle scores met het gemiddelde op Gamerankings te vergelijken. Als we het constant maar volledig eens zouden moeten zijn met dat gemiddelde, zou recenseren weinig zin hebben.

Gewijzigd door Casper op 03-06-2010 om 16:49

Louis Tinner op 03-06-2010 om 17:30 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Lijkt me een matige doch best vermakelijke game

'De dialogen in de game zijn van Hollywood –niveau'

Was dat ook niet zo met uncharted 2?

SBR op 05-06-2010 om 22:35 [Niv: 1 / Exp: 46]
Ik had zo gehoopt dat ze hier wat moois van zouden maken. Maar uiteindelijk valt het toch tegen, jammer. Gemiste kans.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Type:
Game
Releasedatum:
21-05-2010
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media