Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
First View:

LittleBigPlanet 2


Door Joni Philips op 26-05-2010 om 00:05
Bron: Gamed

Onder leiding van Sony Computer Entertainment ontwikkelde Media Molecule hun fantastische debuut LittleBigPlanet, waarna tientallen DLC pakketten en een PlayStation Portable spin-off volgden. Nu komt Media Molecule met een volwaardig vervolg in de vorm van LittleBigPlanet 2.

Over LittleBigPlanet 2 was het afgelopen jaar reeds uitgebreid gespeculeerd, waarbij de BBC reeds in oktober 2008 aankondigde dat Media Molecule werkte aan LittleBigPlanet 2. Wanneer de game eind 2010 in de winkels ligt voor de PlayStation 3, zal LittleBigPlanet 2 dus minstens twee jaar in ontwikkeling zijn geweest. Men heeft die tijd grotendeels besteed aan de gameplay. Op gebied van graphics en geluid moeten we geen grote veranderingen verwachten. Zo behoudt Sackboy zijn iconische look, maar ziet alles er net iets scherper uit. Zelfs de oude user-levels uit het origineel keren terug en zien er iets beter uit. Op gebied van het geluid krijgen we nieuwe effecten en muziekjes waaronder Sleepyhead van Passion Pit, maar de hele ervaring wordt nog steeds bijeen gepraat door Stephen Fry, de spitsbroeder van Hugh Laurie en Melchett in Blackadder.

Hij praat dus opnieuw het verhaal bij elkaar, dat ook ditmaal zeer eenvoudig is gehouden. In LittleBigPlanet 2 duikt plotseling een interdimensionale stofzuiger ('The Sucker') op die alle inwoners van LittleBigPlanet opzuigt. Ook Sackboy dreigt in de stofzuiger te verdwijnen, maar hij wordt gered door de mysterieuze Larry Da Vinci, de leider van 'The Alliance', welke is opgericht om 'The Sucker' te verslaan voordat de stofzuiger de volledige kosmos kan vernietigen. Het verhaal is dus zeer eenvoudig, maar het is voldoende om ons opnieuw door tientallen levels te loodsen met nieuwe gadgets. De levels zijn ditmaal gebaseerd op tijdsperiodes in plaats van landen. Zo passeer je in Steam & Cake een steampunk-level en is Techno Renaissance een Renaissance-level met Leonardo Da Vinci-achtige technologieën. Op 'Play' gebied verandert er dus weinig aan deze Play, Create, Share game.


Eigenlijk heeft Media Molecule vooral tijd besteed aan het Create en Share aspect. Het Share-aspect is verbeterd met de toevoeging van de website LBP.Me waarop je kunt inloggen met je PlayStation Network login. In de eerste plaats kun je hier statistieken over je eigen level bekijken. Je kunt dus online zien hoe populair je level is en welke rating het krijgt. Daarnaast kun je hier zoeken naar nieuwe levels van andere gebruikers. Als je ze aanvinkt worden ze automatisch gedownload wanneer je de volgende keer online gaat met je PS3, zodat je ze niet meer hoeft te zoeken. Buiten die features zijn er ook nog scoreboards en in-game foto's beschikbaar op de site. Je kunt deze ook linken naar andere site's zodat je gemakkelijk je eigen werkjes kunt tonen op een eigen site.

Aan het Share aspect is dus veel tijd besteed, maar de grootste vernieuwingen zien we in het Create aspect. In de originele LittleBigPlanet kon je eigenlijk alleen platform-levels maken. Door veel geëxperimenteer konden enkele uitzonderlijke levels gemaakt worden, waaronder een rekenmachine, maar je kon in principe alleen eenvoudige platformlevels maken zoals die van het spel zelf. In deze game is het Create aspect compleet veranderd, waardoor je meer mogelijkheden krijgt. LittleBigPlanet 2 is geen platformgame, maar een platform om games te maken, volgens Media Molecule. Zij laten weten dat het onder andere mogelijk is om shooters, racers, puzzelgames, vechtgames en RPGs te maken. In de eerste trailer zagen we zelfs een R-Type, een Asteroids en een Breakout kloon. In LittleBigPlanet 2 mag je dus veel meer hommages verwachten dan in het origineel.

Daarvoor zijn de Create opties wel sterk uitgebreid, wat meteen duidelijk wordt wanneer je het Pop-It venster opent. Deze vult namelijk je volledige scherm zodat alles overzichtelijk is en je perfect alle nieuwe opties kunt vinden. Een eerste nieuwigheid is het linken van user-created levels. In de oude game moest je telkens terug naar de hub alvorens naar het volgende level te gaan, maar nu kunnen levels gelinkt worden zodat je onmiddellijk aan het vervolg kunt beginnen na het uitspelen van het eerste. Een tweede nieuwigheid zijn de Direct Control Seats. Plak deze op een voorwerp zoals een zelf ontworpen wagen en je kunt zelf de volledige besturing van het voorwerp gaan bepalen. Zo wordt het mogelijk om een auto in te stellen zodat je kunt rijden met de Sixaxis sensoren of toeteren met het kruisje.


De game geeft ons ook meer mogelijkheden om de AI aan te passen. In de vorige game kon je alleen basiscommando's meegeven, maar nu kun je een volledige routine instellen op een Sackbot. Je kunt onder andere zwakke plekken, angsten en routes aangeven waarna je zijn uiterlijk kunt aanpassen. Geen enkele vijand moet er dus identiek hetzelfde uitzien. Op zo'n Sackbot kun je zelfs een Direct Control Seat plaatsen zodat je hem kunt besturen in plaats van hem te doden. De vierde nieuwigheid is de mogelijkheid om eigen stemmen en geluidjes op te nemen om ze te gebruiken in de game. Dit sluit dan weer perfect aan bij de vijfde nieuwe feature, namelijk de mogelijkheid om korte filmpjes te maken. Je kunt zelfs echte kortfilms maken zonder gameplay, ideaal voor een muziekvideo dus.

Er zijn dus een hoop nieuwe zaken, waardoor de besturing extra belangrijk is. De Create-mode van het origineel werd volledig bestuurd met de DualShock/Sixaxis controller, wat niet altijd even vlot werkte. Je moest altijd de Pop-It door met de analoge stick, wat gezien de grootte daarvan ook niet even leuk was. In LittlebigPlanet 2 krijg je twee extra mogelijkheden. Zo worden zowel PlayStation Move als muis/toetsenbord mogelijke controllers. Op deze manier zou de besturing veel beter verlopen en wordt het maken van prachtige levels en games veel gemakkelijker. Of men die belofte kan waarmaken zullen we eind 2010 ontdekken. Voorlopig lijkt Media Molecule uitermate hun best gedaan te hebben om van LittleBigPlanet 2 opnieuw een topper te maken. Een definitief oordeel kunnen we pas eind 2010 vellen, maar de voorlopige mening van onze redacteurs kun je op de volgende pagina lezen.

Pagina: 1 | 2


00:05  Red Dead Redemption
00:02  Star Trek Online krijgt nieuwe content
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Lawliet op 26-05-2010 om 07:28 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Al die nieuwe gameplay mogelijkheden en gadgets maakt deze game al beter dan het eerste deel vind ik. Wat ook mooi is dat die 2 miljoen levels plus DLC van de eerste game worden overgezet naar de tweede deel. Door al die dingen wordt het idd wat moeilijker om zelf levels te maken, maar daarin was ik toch nooit goed in geweest. Ik ben benieuwd wat voor te gekke levels we tegen komen.

Gast (62.193.245.xxx) op 26-05-2010 om 21:56
euhmm why just geen dlc?
Deel 1 zoog, leek wel een ps1 game ofzo, zelfs psp kon LBP draaien....

Gast (195.240.104.xxx) op 27-05-2010 om 02:09
de professionaliteit van Gamed redacteurs... LittleBigPlanet een "zwakke platformer"... ga toch leren wat games zijn en ze te spelen man Roderick...

Als je LittleBigPlanet een zwakke platformer durft te noemen heb je totaal geen verstand van games en snap ik niet wat je uberhaubt als redacteur van een gamesite doet.

-Q

Gast (195.240.104.xxx) op 27-05-2010 om 02:12
mhoa.. of je bent een jaloerse Xbox 360 Fanboy... dat kan natuurlijk ook...

Maar ik gok erop dat je gewoon geen verstand van games hebt.

-Q

Gast (145.48.236.xxx) op 27-05-2010 om 10:10
haha Roderick, fanboy. Littlebigplanet 2 zal weer gaan schitteren 1

D: op 27-05-2010 om 15:32 [Niv: 172 / Exp: 8612]
lbp is juist een superieure platformer als je het mij vraagt, het is alleen jammer dat door de trophys zoveel mensen troep uploaden en de hele dag bumpen en echte level/game makers (ik zeg het maar alvast voor lbp2 want als daar de create trophy ook in zit kun je er donder op zeggen er weer van die gaye h4h'ers komen) boxen daar niet tegenop en worden ondergesneeuwd. ik weet er alles van. :/

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
LittleBigPlanet 2
Type:
Game
Releasedatum:
21-01-2011
Ontwikkelaar:
Media Molecule
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media