Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Preview:

Mortal Online


Door Jerry Frederik op 12-05-2009 om 14:42
Bron: Gamed

Ongeveer een jaar geleden is de MMORPG Mortal Online aangekondigd. Deze MMORPG wordt ontwikkeld door Star Vault, een onafhankelijke ontwikkelaar, en heeft veel van haar inspiratie meegekregen van Ultima Online, één van de eerste grote MMORPG’s. In Mortal Online staat interactie tussen de spelers en de wereld centraal.

Mortal Online is een sandbox MMORPG. Wellicht heb je hier nog nooit van gehoord en dat kan best kloppen. Sinds de komst van World of Warcraft zijn sandbox MMORPG’s helemaal weggecijferd. Ineens wou iedereen maar het succes van World of Warcraft evenaren want daar lag het grote geld. Ondertussen weten we wel hoe dat uitgepakt heeft voor het genre zelf. Toch vreemd, aangezien het genre succesvol begon te worden door de sandbox stijl.

Wat is dat nu precies, een sandbox MMORPG? Er zijn mensen die verschillende meningen hebben over wat nu echt een sandbox MMORPG maakt. Een ding is zeker. Vrijheid staat centraal. De vrijheid om te doen wat je wilt, niet gebonden aan vaste keuzes. Dit geeft een spelwereld die veel meer open staat voor interactie tussen de spelers en de wereld en creëert een interessante speelstijl op zich. Waarom is dit concept niet verder geëvolueerd? Ik weet het niet, het concept is namelijk erg interessant.

Mortal Online draait op de Unreal 3 Engine. Dit geeft de game aardig wat interessante next-gen mogelijkheden, wat terug te zien is op de screenshots en in de filmpjes. Vooralsnog wordt er samen met Epic Games gewerkt aan netwerkmogelijkheden aangezien Mortal Online (MO) een wereld zonder instances wil.


Vrijheid staat centraal in sandbox games. Dit is zeker niet anders in Mortal Online. Eén van de bijzondere eigenschappen van de game is, dat je niet vastzit aan levels en klassen. Je kiest geen klasse tijdens het creëren van je karakter maar je kiest simpel weg je ras (Welke tot nu toe op de website erg goed uitgewerkt zijn) en waarschijnlijk een aantal losse vaardigheden om mee te beginnen. Inderdaad, de game is gebaseerd op het gebruik van vaardigheden. Als jij een zwaard oppakt en er mee rond mept, gaat je zwaardvechten vaardigheid omhoog. Als jij dit doet met een bijl, gaat je bijlvechten vaardigheid omhoog. Enzovoort.

Verder zijn er primaire en secundaire vaardigheden. De primaire vaardigheden zitten vast aan een totaal aantal vaardigheidspunten. Als je vaardigheden zo gegroeid zijn dat je primaire vaardigheden bijvoorbeeld in totaal aan 400 punten zitten, dan kunnen de primaire vaardigheden niet meer stijgen totdat je beslist dat je bij een bepaalde vaardigheid wel wat punten kwijt wilt om ruimte te maken. Daarnaast worden secundaire vaardigheden vrij gespeeld gebaseerd op combinaties van primaire vaardigheden. Er zijn hier werkelijk honderden van. Verschillende combinaties in primaire, secundaire vaardigheden en/of ontdekkingen in de wereld openen weer nieuwe secundaire vaardigheden. Het is dus een gigantische vaardigheidsboom die er voor moet zorgen dat elk karakter uniek wordt.


Een belangrijke feature van Mortal Online, is dat gevechten allemaal realtime verlopen. Je valt aan door te klikken, je moet zelf blokken en pareren. Er is geen automatische aanval en geen auto-targeting. Alles moet zelf gericht worden (Zelfs magie en bogen e.d.). Dit betekent dus ook dat je zelf kunt ontwijken. Dit opent een hele nieuwe manier van vechten in een MMO en belooft zeker veel goeds. Het houdt dus in dat gevechten veel meer draaien om een speler zijn eigen vaardigheid in plaats van de statistieken. Mis je, dan ligt het aan jezelf en dus niet aan een bepaald percentage waar je weinig tot geen invloed op hebt. Verder komt er ook mounted combat, dus je kan paarden en allerlei andere wezens berijden op het strijdtoneel.

De vrijheid in Mortal Online wordt ook in PvP doorgevoerd. Er is Free For All PvP. Dit houdt in dat elke speler elkaar kan aanvallen. Nu denk je misschien gelijk al hoe chaotisch en verschrikkelijk dat gaat worden maar door middel van een alignement-systeem wordt er orde gehouden in deze wereld. Als jij namelijk spelers afmaakt die niet bekend staan als moordenaars, wordt je na een aantal moorden zelf gevlagd als een moordenaar. En dit brengt stevige consequenties met zich mee. Zo kun je in de meeste steden niet komen, tenzij je tegen de bewakers wilt vechten, ben je vrij spel voor andere spelers en wanneer je dood gaat verminderen je statistieken (tijdelijk). Met deze methode hoopt Star Vault dat spelers zich enigszins inhouden.


Maar er is een reden waarom je spelers misschien zou willen afmaken behalve statistieken of dat je ze wellicht irritant vindt. Als een speler dood gaat, kunnen al zijn items namelijk door andere spelers opgepakt worden. Nu denk je misschien dat dit verschrikkelijk is, maar in Mortal Online maken items niet het grote verschil. Zoals eerder al gezegd, gaat het vooral om de vaardigheden van de speler. Items geven simpelweg een klein voordeel. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Een speer heeft bijvoorbeeld een langere reikte dan een zwaard maar kan weer minder snel zwaaien. Zware bepantsering biedt goede bescherming, maar maakt je langzamer en laat je zinken in het water. Zo heeft elk stuk uitrusting zijn strategisch voor- en nadeel.

Pagina: 1 | 2


15:00  Eerste filmpjes Contra Rebirth
11:21  Fable II: See the Future nu op Xbox Live
 Reacties (34)
 Pagina: 1 | 2
LordDusk op 12-05-2009 om 15:04 [Niv: 28 / Exp: 1377]
Voor de preview, krijg je een 10.

Maar volgens mij heb ik dit ook al een keer gelezen, zeg maar in hun PowerPoint...

D: op 12-05-2009 om 15:24 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Je kunt het gerust vergelijken met de moeder der alle mmorpgs ultima online, een spel dat nog veel uitgebreider was dan world of warcraft en dezelfde systemen hanteerde, met als enige verschil dat het in full 2d was.

In uo kon je je eigen gebouwen 'maken' en had je ook dat welke skill je mee bezig was, daar werd je beter in en kreeg je steeds meer mogelijkheden bij.

Een lumberjack kan in het begin maar 2 logs per hak van een boom meppen maar als hij GM was wel 10 . En dat kon je bij de fletcher weer pijltjes van maken mits je veertjes van kippen had geloot, of bogen. En als je goeie carpentry skill had kon je ook tafels en kasten e.d. maken. and so on.

Dit spel is dus een soort van 3d ultima online dat zich extreem concentreert op gilde forming, en spelers zelf de wereldeconomie laat regele.

Xenathos op 12-05-2009 om 16:07 [Niv: 45 / Exp: 2237]
Goede preview... het maakt mij wel nieuwschierig

Jeantjuh op 12-05-2009 om 16:34 [Niv: 5 / Exp: 263]
Ziet er interessant uit, doet me erg denken aan Oblivion, maar dan online!

Maargoed, heb jaren lang WoW gespeeld en een tijdje terug ben ik ermee gestopt. De MMO waar ik nu op wacht is toch SWTOR.

GekooktEi op 12-05-2009 om 16:35 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Jerry Frederik...? NOG een nieuwe redacteur! Hoeveel zijn het er, 5 tel ik er tot nu toe of nog meer?
___

Wow, het lijkt me echt een enorm toffe game! Alleen ik heb mijn twijfels bij sandbox, de vrijheid die daar bij komt is wel leuk maar in een normaal sandbox spel heb je toch ook nog gewoon quests? Vooral over het quest-systeem en de (mounted) combat en het uitgebreide craften ben ik enorm enthousiast.

Dus meteen aangemeld voor de beta .

Gewijzigd door GekooktEi op 12-05-2009 om 17:02

Kraanwater op 12-05-2009 om 16:42 [Niv: 11 / Exp: 544]
Klinkt echt veelbelovend, vooral het interactieve gameplay element van de wereld zelf. Hopen dat dit goed uitgewerkt gaat worden, want het item based systeem vond ik een groot nadeel van het spel. Om een beetje end game content te kunnen zien moet je echt minimaal 3 dagen online zijn en dan 4 uur een instance doen. Dit bied meer potentie om even een uurtje of 2 te spelen. Heb me iig al aangemeld voor de beta.

AmazingShikoku op 12-05-2009 om 16:51 [Niv: 129 / Exp: 6459]
Dit gaat em toch niet worden.

Danny Jonker op 12-05-2009 om 16:52 [Niv: 15 / Exp: 744]
Lol, hier is er nog een!
De preview heeft me over de streep gehaald, en nu ben ik echt dol enthousiast over Mortal Online. (Heb me ook aangemeld voor de beta.)

Kraanwater op 12-05-2009 om 17:06 [Niv: 11 / Exp: 544]
@ AmazingShikoku

Leg uit?

Gewijzigd door Kraanwater op 12-05-2009 om 17:06

Velqor op 12-05-2009 om 17:43 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Kraanwater

Ik denk dat er teveel toppers al aankomen, Aion . Star wars : the old republic en andere games die al gauw miljoenen leden hebben bij elkaar. Kijk naar Aion binnen een paar weken 1,2 mil keer verkocht in china , in europa zal dit ook wel aanslaan als ie eenmaal uit is. Het naar mijn idee het komende simpelweg gewoon te druk qua mmorpg's . dus ja daar kan ik me ook wel in vinden

Jerry Frederik op 12-05-2009 om 17:49 [Niv: 10 / Exp: 499]
Je hebt gelijk Dellion dat er veel toppers aankomen. Alleen Mortal Online zal hier zeker niet veel van merken.

Mortal Online richt zich vooral op een niché onder MMO spelers die FFA PvP, Full Loot, City Building en/of een sandbox omgeving willen. Dit biedt geen van de huidige MMO's en zeer weinig van de toppers die eraan komen


Gewijzigd door Jerry Frederik op 12-05-2009 om 17:49

Gast (87.195.33.xxx) op 12-05-2009 om 18:39
Laten ze nou eerst wow maar verbreken. Ik heb het wel gezien met aankopen van mmorpg's voorlopig. Warhammer online en age of conan waren het voor mij niet. Maar gelukkig bestaan er beta's. Ik moet wel zeggen dat AION Online beta mij wel heeft aangesproken, dus wellicht ga ik dat spel proberen als het uit komt in Europa.

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-05-2009 om 18:42 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@GekooktEi: We hebben acht mensen aangeworven.

Kraanwater op 12-05-2009 om 18:57 [Niv: 11 / Exp: 544]
@ Dellion

Hoeft niet, ligt aan hun bedrijfsplan. Als ze aan 100.000 spelers al break even draaien is de rest winst. Het is dus de vraag waar de ontwikkelaar zijn break even point op hebben gericht.

Jerry Frederik op 12-05-2009 om 19:16 [Niv: 10 / Exp: 499]
Inderdaad Kraanwater.

@ Gast (87.195.33.xxx): WoW verbreken zie ik voorlopig niet gebeuren eerlijk gezegd. En al helemaal niet door een game zoals Mortal Online. Het publiek voor deze game is vooral een niché publiek. Waarschijnlijk ligt hun doel tussen de 100.000 en 150.000 subscriptions uiteindelijk.

Velqor op 12-05-2009 om 19:49 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Jerry Frederik

Enkele mensen(volgens mij die analisten weer) Zeggen dat WoW nu zegmaar niet meer groeit. dat het nu een poos blijft bij 11,5 miljoen en daarna langzaam gaat terug lopen. Met de komst van aion en ander f2p games gaan het aantal subscribtions denk ik ook omlaag, (In ieder geval de server waar ik op zit : Generous loopt een beetje leeg )



En ehm, Ookal is mortal een hele andere game maar ze moeten uitkijken want na Darkfall hebben sommige mensen wel genoeg van het ''sandbox'' wat Darkfail namelijk ook is.

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-05-2009 om 19:52 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
11,5 miljoen is nog altijd zo'n 3 keer zo groot als de nummer 2. Dan mag het nog teruglopen. Zelfs 4 miljoen is een gigantische prestatie voor MMOs.

Velqor op 12-05-2009 om 19:54 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Joni Philips

Inderdaad , 11,5 miljoen is gigantisch veel.
Vind de prestatie van Aion , 1,2 miljoen in een paar weken ook een geweldige prestatie. Nu nog in het Westen zulke verkopen en dat word de Nummer 1 maar dat is erg lastig te zeggen,

en met ongeveer 100 000 heb je ook al een succesvolle MMORPG, bijvoorbeeld Warhammer online met naar mijn idee nu nog 300.000. Maar ik ben eigelijk wel benieuwd naar Mortal

Danny Jonker op 12-05-2009 om 20:04 [Niv: 15 / Exp: 744]
Ik heb eigenlijk nog wel een vraag. Gaat Mortal Online per maand geld kosten? Want daar ben ik geen fan van.

GekooktEi op 12-05-2009 om 20:26 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Ik weet het 99% zeker Jonkerman.

@ Joni (1e reactie)

Zo, da's veel. Aan de ene kant vind ik het bij deze site wel fijn dat ik bijna iedereen gewoon ken, maar ja dat onderscheid blijft er natuurlijk ook (genoeg mensen nu al die ik niet ken) en uitbreiding zorgt er alleen maar voor dat jullie meer games kunnen reviewen en meer speciale tripjes hebben enz .

Kraanwater op 12-05-2009 om 20:30 [Niv: 11 / Exp: 544]
@ Dellion

Ik heb een hele tijd WoW gespeeld en aan het begin aardig fanatiek, maar veel mensen waarmee ik speelde stopte. Als je het spel 4 jaar lang speelt word het op een gegeven moment hetzelfde, oke er komen wel nieuwe instances etc uit maar het is altijd hetzelfde (bosses killen betere loot krijgen). En aangezien ze met WOTLK de plank voor mij hebben misgeslagen (epics zijn geen epics meer aangezien iedereen ze kan krijgen) is WoW een beetje aan het doodbloeden.

@ Danny Jonker

Ik denk het wel aangezien de meeste MMO's niet gratis zijn, en om eerlijk te zijn vind ik dat niet erg. Toen ik WoW speelde koopte ik amper nieuwe game's (kosten 13 euro in de maand). Nu ik geen WoW meer speel koop ik 2 a 3 game's in de maand (kosten 60/80 euro in de maand), dat zegt al genoeg denk ik...

Gewijzigd door Kraanwater op 12-05-2009 om 20:30

Stammetje91 op 12-05-2009 om 21:11 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Dit kan heel gruwelijk worden, maar ik weet niet of je de orde kan houden als iedereen gewoon op elkaar in kan slaan. Het is wel grappig dat je ook echt de steden niet meer in kan als je als moordenaar gelflagged bent. Ik hoop dan ook dat dit soort maatregelen definitief zijn (of voor een periode van meerdere weken) en dat er meerdere van dit soort maatregelen komen om het speelbaar te maken. Tot nu toe klinkt het allemaal heel erg goed.

Stammetje91 op 12-05-2009 om 21:24 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Nou, ik heb me ook even aangemeld voor de beta, ben toch wel benieuwd wat dit gaat worden.

Jerry Frederik op 12-05-2009 om 22:08 [Niv: 10 / Exp: 499]
Stammetje: Opzich valt het wel mee als het alignment systeem goed werkt. Murderer/red in zo'n omgeving zijn is voor velen niet aantrekkelijk. Naast het feit dat je sommige steden gewoon niet inkomt en statloss krijgt als je doodgaat, betekent het ook nog eens dat je zonder penalty door iedereen afgemaakt kan worden.

Trust me, in een FFA PvP omgeving met Full Loot, ben je dan al vrij snel zwaar de lul

Waarschijnlijk worden echt alleen de hardcore PK clans red en een aantal players uiteraard. Maar ik denk dat het meerendeel zorgt dat ze goed aligned zijn, mits het alignment systeem goed werkt uiteraard.

Jerry Frederik op 12-05-2009 om 22:10 [Niv: 10 / Exp: 499]
Dellion: Ik ben het zeker met je eens dat ze na de flop van Darkfall moeten oppassen. Ze moeten zich extra hard bewijzen. Qua gameplay heb ik geen twijfels maar meer qua publishing.

In ieder geval hoop ik dat deze MMO succesvol wordt (En Darkfall zich weer hersteld). Meer sandbox games zou goed zijn voor het genre. Want meer variatie is nooit verkeerd.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mortal Online
Type:
Game
Releasedatum:
09-06-2010
Ontwikkelaar:
Star Vault
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:








Meer media