Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Battalion Wars 2


Door Cor op 25-02-2008 om 13:38
Bron: Gamed

Oorlog, een veel gebruikt thema in games. En zeker geen vrolijk thema. Donker, deprimerend, verwoestend, een smerig gebeuren. Zelfs in games, die toch voor ontspanning zorgen, zie je altijd weer deze donkere sfeer terugkomen. Nou ja, tenzij je Nintendo heet, natuurlijk.

Battalion Wars 2, gemaakt door Kuju Entertainment, is de opvolger van Battalion Wars voor de Gamecube. Oorlog voeren blijft natuurlijk een smerig zaakje, maar hier gebeurt het grotendeels wel in kleurige omgevingen met grappig ogende eenheden. Toegegeven, je hebt ook zwartgeblakerde gebieden en eng ogende tanks, maar het grappige boventoontje overheerst. Typerend voor de game is dat je het beheer neemt over een bataljon verschillende eenheden en die tactisch moet inzetten om je einddoel te halen. Als speler waag je je in het strijdgewoel door één eenheid rechtstreeks te besturen en de overige eenheden commando’s te geven.


De game speelt zich af in een fictieve wereld. Tweehonderd jaar terug werd de wereld bijna overheerst door het Iron Legion, het leger van het land Xylvania. Vlak voor de volledige overwinning worden ze verslagen door een superwapen van het Solar Empire (een karikatuur van Japan), welke met een staf geactiveerd wordt. Na het afvuren wordt deze staf verstopt. In de tegenwoordige tijd wordt het Solar Empire opeens aangevallen door de Anglo Isles (op Engeland gebaseerd), onder de valse beschuldiging van het bezitten van een superwapen. Dit is het begin van een serie oorlogen, die georkestreerd zijn als afleidingsmanoeuvre terwijl er naar de staf gezocht wordt.

Tijdens de campagne, die 20 missies telt, speel je met zes verschillende facties, soms in de tegenwoordige tijd en soms in het verleden. Hoewel er verschil zit tussen het uiterlijk van de verschillende facties werken ze eigenlijk allemaal precies hetzelfde. Elke eenheid heeft zijn sterke en zwakke kanten. Een soldaat met een vlammenwerper is bijvoorbeeld goed tegen andere voetsoldaten, maar heeft geen schijn van kans tegen een tank. Een tank is goed tegen andere voertuigen, maar moet het afleggen tegen bazooka’s of bommenwerpers. De bommenwerper is weer kwetsbaar tegen anti-air manschappen en luchtafweergeschut, enzovoorts. Per situatie is het dus belangrijk om de juiste eenheden in te zetten, want het gebruiken van een verkeerde eenheid kan je bataljon snel verminken. Nieuw in dit tweede deel is de toevoeging van zee-eenheden. Slagschepen kunnen doelwitten op het land uitschakelen, fregatten kunnen vliegtuigen en onderzeeërs neerhalen en onderzeeërs zijn op hun beurt weer goed tegen schepen. De meeste missies spelen nog steeds op het land af, maar deze zee-eenheden zijn zeker een goede toevoeging. Twee slagschepen voor de kust die moeiteloos de verdediging wegvagen zijn altijd leuk.

De missies komen er vaak op neer dat je aan één kant van de kaart gedropt wordt en dat je uiteindelijke doelwit aan de andere kant ligt. Tussen jou en het doelwit in zitten stapels vijanden. Ook zijn er vaak secundaire doelwitten. Zo kun je onderweg oorlogsgevangen bevrijden die met je meevechten of fabrieken in beslag nemen die je kapotte eenheden telkens aanvullen. Het besturen van je eenheden is kinderlijk eenvoudig. Zelf kun je één eenheid uit je bataljon volledig besturen, en kun je op elk moment kiezen wie je bestuurt. Deze besturing werkt over het algemeen lekker vlot. Lopen doe je met de control stick, schieten met B en targetten met Z. Bij vliegtuigen kun je je vliegtuig draaien door de Wii Remote te kantelen. Voor sommige acties, zoals springen en opzij rollen, gebruik je bewegingen met de Nunchuk, maar deze werken niet altijd even soepel. De overige eenheden geef je commando’s middels de A-knop. Als je niets getarget hebt kun je ze jou laten volgen of laten stilstaan door op A te drukken, als je wel iets getarget hebt laat je ze aanvallen of verdedigen. Je kunt alle eenheden tegelijk aansturen, of ze per type of zelfs per losse eenheid commando’s geven. Een erg simpel systeem dus, dat op zich goed werkt, maar wel zijn beperkingen heeft.


Zo mis je de mogelijkheid om je eenheden naar een bepaalde plek op de kaart te sturen. De enige bewegingsmogelijkheid die ze hebben is volgen of stilstaan. Dit betekent dat bijvoorbeeld een flankeertactiek lastig uit te voeren is, maar ook dat het terugtrekken van eenheden je nog wel wat frustratie kan bezorgen. Als je verkeerde types eenheden vooraan hebt staan en deze wilt terugtrekken, dan zijn ze waarschijnlijk al uitgemoord voordat ze veilig zijn. Hier komt bij dat de AI van je eigen manschappen en van de tegenstander niet echt goed is. Je eigen manschappen doen blind wat je ze opdraagt, en de AI tegenstanders staan al vooraf geplaatst op de kaart en vallen gewoon aan wanneer je in hun bereik komt. Op gescripte momenten komen er dan nog eens transportvoertuigen aan die meer vijanden droppen of wordt er een basis aangevallen, maar echte beslissingen worden door de AI eigenlijk niet gemaakt.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   78
Sound   76
Graphics   79
Replay   72

Het logische vervolg op zijn voorganger.
77


14:10  Super Smash Bros. Brawl in de herfst?
13:26  Rein: "CliffyB is een idioot."
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Nebo op 25-02-2008 om 14:03 [Niv: 7 / Exp: 367]
Ik ben er nog steeds niet uit of ik deze game de 50 euro waard vind

Donux op 25-02-2008 om 14:03 [Niv: 52 / Exp: 2617]
Goede review, beetje laag cijfer als je het mij vraagt. Naar Gamed's maatstaven had ik wel een 82 verwacht. Niet iets slechts natuurlijk.

Gast (217.19.27.xxx) op 25-02-2008 om 14:21
'k ga NU eerst zack & wiki halen :)

Uchiha_Shadow op 25-02-2008 om 14:54 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Ik kan 'm voor 40 euro krijgen. Weet niet of ik 't ga doen of niet.

De afgelopen maanden heb ik Zack & Wiki, Geometry Wars en Super Mario Galaxy gekocht, ik ga deze maand No More Heroes en misschien Bully kopen... denk niet dat ik daarnaast ook nog eens BWii koop, maar later vast alsnog wel.

Gast (82.92.237.xxx) op 25-02-2008 om 16:09
kan je zelf units aanmaken?

Cor (Eindredacteur) op 25-02-2008 om 17:41 [Niv: 11 / Exp: 545]
Nee. In sommige missies neem je een fabriek in die automatisch een bepaald soort eenheden vervangt als die doodgaan, maar zelf kun je niet bepalen welke eenheden je wilt hebben. Je moet het doen met wat de game je geeft.

Gast (84.197.110.xxx) op 25-02-2008 om 23:31
vind zijn advance broertje veel beter ;)

Cubic X op 26-02-2008 om 09:19 [Niv: 203 / Exp: 10171]
Kan me wel vinden in het cijfer. Heb het spel zelf ook en het is best leuk, alleen niet echt een topper ofzo

Gast (82.92.237.xxx) op 26-02-2008 om 11:41
@Cor
bedankt

commjoen2k7 op 27-02-2008 om 10:12 [Niv: 40 / Exp: 2002]
ik vind het cijfer wel goed zo eigenlijk . tsja, je moet er van houden eyh?

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Battalion Wars 2
Type:
Game
Releasedatum:
15-02-2008
Ontwikkelaar:
Headstrong Games
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media