Gave buggy's, knotsgekke circuits, remmen in de lucht en een rare zwaartekracht. Dat is wat Gripshift ons brengt. Deze race/ behendigheid/ puzzle/ platformgame geeft gameplay die we eigenlijk nog nooit eerder hebben gezien. Of deze nieuwe draai geslaagd is is de vraag natuurlijk.
In Gripshift moet je met een kleurrijk ogende buggy op verschillende tracks de eindstreep zien te vinden. Dit klinkt als een standaard racegame, maar als je kijkt naar het ontwerp van de banen zul je snel zien dat de finisch niet gewoon een kwestie is van zo hard mogelijk racen. In de game zul je namelijk verschillende hindernissen tegenkomen die je belemmeren om het rechte pad voort te zetten. Aan jou de taak om de auto toch zo snel en bekwaam mogelijk richting de finish te sturen. De combinatie tussen auto's en behendigheid gaf me een beetje het gevoel alsof we met een Monkey Ball meets Trackmania handheld mix te maken hebben. De vergelijking is absurd, maar dat gevoel kwam bij me boven.
In Gripshift speel je niet met een gewone buggy, maar met een buggy die een hoge topsnelheid en een flinke nitro boost heeft. De wagen kan zelfs sturen en remmen in de lucht. Dit alles om ervoor te zorgen dat je altijd behendigheid genoeg hebt om de auto in goede banen te leiden. De zwaartekracht helpt een handje mee, deze is namelijk niet erg sterk en dat zorgt ervoor dat je wat meer acties uit kunt voeren terwijl je in de lucht bent. Dit klinkt natuurlijk leuk, maar met een voorbeeld wordt het wat levendiger. Stel je voor dat je door middel van een schans moet springen van het ene platform naar het andere, maar je gaat te snel. In dit geval rem je in de lucht, stuur je de auto zo goed mogelijk richting het platform en kom je goed terecht. Andersom kan natuurlijk ook, ga je te langzaam, dan zet je de boost erop en heb je kans dat je het platform alsnog bereikt. Om de game intenser te maken zijn jump-pads, loopings en allerlei raar bochtenwerk toegevoegd. Gegeven deze hindernissen wordt het een leuke klus om naar het einde te komen.
|