Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Gamed Gamekalender Juni 2024
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
WWE 2K24
Review:

Dragon Quest Builders


Door Stefan van B op 01-11-2016 om 14:34
Bron: Gamed

Dragon Quest Builders, een spel voor urenlang speelplezier. Nog niet te spreken over alle zijmissies en uitdagingen die onbesproken blijven voor deze recensie. Voor mensen die graag een stempel willen drukken op de omgeving waar je in speelt, hier ben je aan het juiste adres.

Dit artikel is geschreven door gastredacteur Manon Vogels. Een creatieve jongedame met een voorliefde voor LEGO games en Minecraft.

Dragon Quest Builders is een spel waarin je – zoals er in de introductie goed ingewreven wordt – de bouwer bent, en niet de held. Maar wees gerust, ondanks dat de karakters in het spel je belachelijk maken in elke conversatie, word je overladen met dank voor het redden van hun leven en hun samenleving in het rijk Alefgard. Genoeg te halen dus voor elke innerlijke held.


Wat het spel van je vraagt is creativiteit. Dit is namelijk wat de inwoners van Alefgard niet meer hebben, sinds de Dragonlord deze hoop de grond in geboord heeft door het verspreiden van angst. De inwoners weten niet meer wat ‘bouwen’ betekent en de losgelaten monsters van de Dragonlord maken het leven in Alefgard alleen maar moeilijker. Herstel de ruďnes van verschillende dorpen weer tot hun oude glorie en help hier en daar ook een inwoner in zijn persoonlijke verzoeken tot inrichting. Dit helpt je niet alleen het level te voltooien, maar ook om je basis gereed te maken voor de steeds zwaardere monsteraanvallen – niet te vergeten de eindbaas.

Ondanks deze rode draad vraagt het spel niet van je om het uiterste te geven. Met een basis onder het maximale level 5 kun je bijvoorbeeld zeker een eindgevecht winnen. Je behaalt de meeste scores namelijk met het plaatsen van interieur, en niet voor het versterken van de muren. Echter, als je de bouwplannen volgt met een paar extra toevoegingen voor een werkplaats, krijg je deze upgrades ook. Dan kun je die extra esthetische bloempot dus prima laten zitten… (Stiekem vind ik het als Minecraft fan juist geweldig dat ik in dit spel eindelijk een levendig en huiselijk dorp vol mensen kan bouwen). Wil je niet steeds blijven eten, onderzoek dan eens de mogelijkheden voor gerechten die wel beter vullen. Kortom, je kunt het zelf zo gemakkelijk maken als je wilt.


Wat ik jammer vind is dat je al snel in herhaling valt na het uitspelen van een hoofdstuk. Ondanks dat er een uiterst vernieuwende samenleving, recepten en landschap op je wachten na het verlaten van het eerste gebied Cantlin, kun je er niet omheen dat je al het vergaarde gereedschap en kennis weer opnieuw moet bouwen en verdienen. De schok en teleurstelling zijn groot. Nu kun je de eerste paar dagen weer erg basic aan de slag, terwijl je eigenlijk snel door wilt. Dit resulteerde bij mij in een desinteresse in de nieuwe mensen van het opvolgende gebied Rimuldar. Pas aan het eind van dit hoofdstuk was ik weer op hetzelfde niveau en kregen de mensen van Rimuldar toch een plekje in mijn hart. Dat lees je goed: hetzelfde niveau. De vooruitgang wordt zo lang uitgesteld, dat het je niet lukt om nog snel veel, echt betere upgrades te krijgen. Helaas teleporteer je weer naar een nieuw hoofdstuk en ook hier in Kol wordt je weer tot ver voor de steentijd geplaatst.

Daarnaast ben je het na twee hoofdstukken ook wel weer beu om steeds maar weer missies te krijgen om mensen in de wildernis te gaan zoeken en halen. Ik had gehoopt dat de makers van het spel meer geďnvesteerd hadden in een betere verhaallijn, dan in deze spelopvullende missies. Ook komt er steeds minder variatie in conversaties, leidend tot het snel doorspoelen van de gesprekken. Het enige dat daadwerkelijk verandert zijn de nieuwe monsters, met nieuwe moeilijkheidsgraden. Echter, het lukt dit spel niet om mijn aandacht te blijven vasthouden op deze manier.


Na het spelen van dit spel kan ik zeggen dat het speelbaar is voor allerlei soorten gamers en leeftijden. Conversaties vragen niet veel meer van je dan je aandacht, maar tussen de regels door worden er hier en daar toch diepere verwijzingen gedaan. Je kunt het rustig aan doen, maar je kunt er ook sneller doorheen. Voor alle ongeduldige mijnwerkers van Minecraft, het vergaren van grondstoffen in Dragon Quest Builders gaat heerlijk snel na het leren van een truc in hoofdstuk één. Het is eerder de locatie in verschillende portals dan het mijnen zelf dat tijdrovend is. Tot slot kun je gevechten aangaan, of juist de kat uit de boom kijken en een omweg nemen.

De graphics zijn prettig en het spel verloopt soepel tijdens het verkennen van het land. De controllerindeling voelde voor mij wat onlogisch aan, wat in het begin even een obstakel is. Het is jammer dat je geen enkele conversatie kunt overslaan, zelfs niet als je er een per ongeluk opnieuw aangaat (wat te vaak gebeurt). Teksten in spraak- en denkballonnen zouden ook wel iets groter mogen worden afgebeeld, zeker als er zoveel nadruk ligt op het doorlopen van conversaties. Tot slot is de soundtrack niet speciaal en vervaagt dit al snel tot een continue herhalend melodietje in de achtergrond, dat alleen verandert bij gevaar.
Beoordeling
65
Van Dragon Quest Builders moet je genieten met mate. De gameplay is erg leuk, maar hoofdstuk na hoofdstuk voor ronduit dezelfde uitdaging staan gaat vervelen. Als je er echter de tijd voor neemt en de hoofdstukken niet achter elkaar probeert uit de spelen dan haal je met deze game en goede tijd in huis.


15:37  Steven Seagal vaart mee met World of Warships
12:26  Clustertruck
 Reacties (3)
 Pagina: 1
flip122 op 01-11-2016 om 20:18 [Niv: 73 / Exp: 3646]
Heb hem op de vita en daar zijn de Controls perfect. Heb heel veel plezier met deze game en moet toch zeggen dat ik het op de vita wel een 8 waard vind! Erg verslavende gameplay en inderdaad een game om niet in 1 x uit te spelen daarom perfect voor de op de handheld.

Snakesonic op 02-11-2016 om 13:03 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Demo was geweldig.
De eerstvolgende Vita game die ik ga halen.

Gast (94.215.199.xxx) op 02-11-2016 om 15:14
Lijkt me wel interessant

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Dragon Quest Builders
Type:
Game
Releasedatum:
14-10-2016
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media