Super Smash Brothers van de N64 krijgt nu eindelijk een vervolg op de NGC. Op de vorige spelcomputer van Nintendo was het een hoog gewaardeerd spel en dat was volgens mij en vele met mij ook terecht. Een erg origineel vechtspel met alle bekende Nintendo karakters. Gaat het hier om een waardig opvolger of meer om een soort update? Zou onze loodgieter er opnieuw in slagen om een topgame neer te zetten? Het gevecht tussen alle Nintendo helden kan eindelijk beginnen in Super Smash Bros. Melee!
Nadat je de intro hebt gezien kom je op het “optie” scherm. Daar kan je kiezen uit de 1-P Mode, Vs. Mode (multiplayer), Trophies, Options en Data. Deze modes zijn verdeeld in verschillende submodes. De modes die op de N64 versie waren zijn wederom beschikbaar bij SSBMelee. Zo heb je in de 1-P Mode de standaard Regular Match en Training. SSBMelee is echter wel aangevuld met diverse nieuwe (sub)modes.
De 1-P Mode is uitgebreid met een Event Match en een Stadium optie. De Event Match optie houdt in dat je gevechten moet houden onder verschillende omstandigheden. Een voorbeeld hiervan is dat je als extreem stoere loodgieter Mario prinses Peach moet beschermen.
Het speltype Stadium heeft een aantal games. Zo kan je kiezen uit Target Test, Home-Run Contest en Multi-Man Melee. Bij Target Test moet je 10 lastig te bereiken bordjes stuk maken. Ook is er een Home-Run Contest. Hier is het de bedoeling om een zandzak zo ver mogelijk te meppen. Verder wordt de afstand dat je hem hebt geslagen op dezelfde manier gemeten als bij een speer werp wedstrijd.
Er is als laatste keuze ook nog een Multi-Man Melee en hier kan je het opnemen tegen vechtende draadfiguren. Maarja zo geweldig vind ik die laatste optie niet en speel ik liever gewoon melee.
Verder is er natuurlijk ook nog de VS Mode (multiplayer). Hier is de Tournament Melee en Special Melee bijgekomen. Tournament Melee spreekt voor zich, maar Special Melee is niet zomaar Special.
Dat is namelijk een vechtpartij anders dan de rest. Er is hier keuze uit 10 opties:
-Camera Melee (Neem screenshots van een karakter)
- Stamina Melee (Het systeem van een vechtspel. Je wint wanneer je zijn hp op 0 hebt gebracht.)
- Super Sudden Death (Je begint met een damage van 300%)
- Invisible Melee ( Je ziet elkaar niet, want de karakters zijn onzichtbaar)
Single Button Mode ( Je kan slechts de button A gebruiken. Dus denk niet dat je controller stuk is)
- Giant Melee ( Alle karakters zijn groter geworden )
- Fixed Camera Mode (De camera zoomt niet in en uit. Je bekijkt het spel van een afstand)
- Lightning Melee (Iedereen in deze mode is supersnel! )
- Slo-mo Melee (Hier zijn de karakters sloom. Dit geeft je de kans om alle moves in slowmotion te zien
Een tekort aan karakters is ook niet in het spel. Aan het begin van de game beschik ja al over maar liefst 14 karakters. Namelijk:
1.Mario
2. Pikachu
3. Bowser
4. Peach
5. Yoshi
6. Donkey Kong
7. Captain Falcon
8. Fox McCloud
9. Ness
10. Ice Climbers
11. Kirby
12. Samus
13. Zelda / Sheik
14. Link
Besturing:
De besturing is niks op aan te merken. In tegendeel veel complimenten. Alles op een klein dingetje is hetzelfde gebleven. Iemand beetpakken is op de controller de Z-Knop geworden. Nu vonden veel mensen dit een negatief punt omdat de knop niet lekker zit om in het vechtspel heen te gaan. Ik vind het juist goed omdat je de game nu echt op het vechten moet concentreren en mocht je de kans hebben dan is het nog altijd mogelijk door op de Z-Knop te drukken. Als het zoals op de N64 de R knop was geweest zou je geneigd zijn om hem veel sneller in te drukken.
Graphics:
De voorganger van dit spel was mooi en ook dit spel heeft geen slechte graphics. De karakters zijn grafisch erg mooi uitgewerkt. Echter de achtergronden van het spel vind ik niet zo’n spektakel en vallen me zelfs een beetje tegen. Je vecht op een platform en de meeste daarvan zijn zeer vermakelijk en zitten grafisch goed in elkaar. Het spel is grafisch goed, maar behoort niet tot de mooiste spellen van de Gamecube.
Geluid:
Het geluid is gewoon echt heel goed gedaan. De nostalgie die loskomt bij dit spel is groot. Zo heeft de Hyrule Temple een oud nummer van de oude Zelda op de Nes. Ook op andere platformen zijn nummers te vinden waar je hier en daar een traan moet wegvegen. Ook de geluiden van de karakters zijn goed uitgewerkt. Zo zal je van de kreun van Yoshi tot de zwaarden die tegen elkaar klinken alles naar behoren kunnen horen. Het geluid heeft Nintendo netjes afgewerkt.
Conclusie:
Het spel is absoluut een "must have" voor iedere GameCube bezitter. Koop je deze game dan is uren speelplezier gegarandeerd. Nodig een paar vrienden uit en je zal de komende tijd gekluisterd zitten aan de buis.
|