Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Call of Duty: Ghosts


Door Stefan van B op 10-11-2013 om 09:55
Bron: Gamed

Met Call of Duty: Ghosts bouwt Infinity Ward verder op haar ongekend succesvolle franchise. Weet de game echter genoeg vernieuwing te brengen om de standaard vast te houden en leuk te blijven? Wij gingen er eens stevig voor zitten en schoten onszelf afgelopen week door de game heen.

Ghosts vertelt het verhaal van een elite-squad soldaten, hun hond en de invasie van de 'Federatie' die plots zin hadden de Verenigde Staten kapot te maken. Jij, je broer, je vader en de Ghosts zijn er om hiervoor een stokje te steken. Hoe de vork verder in de steel zit maakt eigenlijk niet uit, het gehele verhaal ben je weer snel vergeten. Wat je enkel zult onthouden is wanneer je moet schuilen en wanneer moet je schieten. Als je dat onder de knie hebt dan ben je in zo'n zes ŕ zeven uur door de storyline heen. Een solide speeltijd voor een Call of Duty game, echter slaat de verveling snel toe. De game kent op papier heel veel toffe elementen, enkel het bekende gezegde 'been there, done that' gaat hier helaas maar al te vaak op. Zeker de eerste helft van de game bestaat voornamelijk uit lopen, schuilen en schieten en lopen, schuilen en schieten enzovoorts, hierin zul je weinig variatie aantreffen.

De game voelt aan als een sleur en dat is zonde, want het voorgaande Black Ops II wist zeker goede stappen te zetten richting een meeslepend verhaal en onbewuste keuzes die het einde van de game wisten te beďnvloeden. In dit geval heeft de leerling - Treyarch - de meester - Infinity Ward - dan ook een jaar geleden al overtroffen. Het is niet dat men niet geprobeerd heeft om over deze metaalmoeheid heen te komen. Er zijn gevechten in gebieden met andere natuurwetten zoals buiten onze aardse atmosfeer en onderwater. Daarbij is er de toevoeging van Riley, 's werelds meest geliefde hond. Helaas voelen deze drie nieuwe elementen redelijk onderbenut aan. Zonder teveel weg te geven; er zijn maar een paar korte passages waarin deze gameplayvormen naar voren komen. Deze hoofdstukken trekken in positieve zin dan ook extra aandacht. Helaas zijn deze ook echt te kort. Voor de memorabele singleplayer hoef je Call of Duty: Ghosts in ieder geval niet te kopen. Niet dat een Call of Duty-game daar om draait, maar het was ooit een leuke extra op de multiplayermodus.


De multiplayer is weer grofweg hetzelfde als eerdere delen in de serie. Als je de formule kent dan zul je voor weinig grote verrassingen komen te staan. Er zijn enkele speelmodi toegevoegd en enkele anderen zijn weer aangepast. Eén van de nieuwe modi is Cranked, waarbij je na een kill zo'n dertig seconden hebt om een volgende kill te maken, anders zul je ontploffen. De teamgeest gaat compleet verloren, maar zorgt wel voor wat extra chaos op de map. Nieuw is de Squad-modus waarbij je een eigen squad samenstelt uit computergestuurde personages en het opneemt tegen andere spelers. Een goede oefenmodus, maar je zult al snel verlangen naar de dynamiek die echte spelers brengen. Computergestuurde bots zorgen voor een goede oefening, maar zijn toch te makkelijk en voorspelbaar om serieus genomen te worden.

Hoewel de multiplayer zeker vermakelijk is zijn het gros van de maps toch net te groot voor de PlayStation 3 en Xbox 360 versies van de game. In deze versies speel je met maximaal twaalf personen online terwijl je op PC en next-gen met zo'n achttien man samen kunt knallen. Het is duidelijk dat de maps hiervoor bedoeld zijn en de charme van de snelle Call of Duty-gameplay gaat dan ook in deze te grote maps verloren. Dat wil niet zeggen dat de spelomgevingen niet goed zijn, het is het echter met twaalf spelers toch net niet helemaal. Een andere teleurstelling is te vinden in de offline multiplayer modus die nu split-screen voor maar twee spelers ondersteund in plaats van de vier spelers die we gewend zijn. Een gemiste kans.

Met de Extinction modus probeert Infinity Ward het echter weer goed te maken. Dit is dan ook hun reactie op Treyarch's zombiemodi. Deze modus staat los van de rest van de game wat betreft verhaal en brengt ons aliens. In deze lineaire modus moet je van alien-hive naar alien-hive gaan om hier een boor te installeren, vervolgens te beschermen en weer door te gaan. Dit doe je coöperatief met maximaal vier personen. De aliens zijn compleet anders ten opzichte van de zombies, ze zijn sneller, behendiger en kunnen op muren klimmen, maar als je eenmaal een goede tactiek hebt gevonden om deze modus door te spelen is er weinig om voor terug te komen. Het heeft spijtig genoeg niet de herspeelbaarheidswaarde van de Zombie-modus uit World at War en Black Ops.


Van de graphics moet Ghosts het op de huidige generatie ook niet hebben. Veel verbetering ten opzichte van Modern Warfare uit 2007 is nog steeds niet te bekennen en de game lijkt er zelfs op achteruit te zijn gegaan. Vele wazige texturen en framerate-problemen in split-screen helpen hier niet echt bij. Explosies, waarvan er een hele hoop zijn, lijken stukken minder realistisch te zijn weergegeven dan in voorgaande delen. Daarbij is er weinig variaties in animaties en zijn gezichten zo statisch als in de PS2-era. De slechte voice-acting helpt hier niet bij. De andere audio-effecten zijn daarbij gelukkig nog wel prima in orde en zelfs verbeterd ten opzichte van eerdere delen in de serie.

Concluderend moet ik helaas vaststellen dat Call of Duty: Ghosts op vele fronten een mindere game is dan Black Ops II en zelfs de Modern Warfare-serie. De game heeft mij toch in zekere mate teleurgesteld, maar dat wil niet zeggen dat er geen plezier te beleven valt. Als je geen genoeg kan krijgen van de herkenbare Call of Duty gameplay, zin hebt in nieuwe omgevingen, nieuwe maps, nieuwe wapens en de metaalmoeheid met gemak over het hoofd ziet dan is Ghosts de game voor jou. Voor mij was het doorspelen van de singleplayer echter een sleur en was de multiplayer toch ook een lichte tegenvaller. Call of Duty: Ghosts laat zien dat de serie een serieuze overhaul nodig heeft om in de toekomst te blijven vermaken.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   80
Graphics   65
Replay   70

De ijzeren fundering van de serie begint te roesten.
70


10:37  AiRace Speed
09:14  Nieuwe beelden FIFA 14
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Roderick op 10-11-2013 om 10:39 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Vind het wel een moedige conclusie van Stefan. Eén die velen niet durven te maken. De kritiekpunten, die ook in deze review worden genoemd, zie je eigenlijk overal terug. Toch durft niemand er echt conclusies aan te verbinden. Ik denk dat met name het desolate van de multiplayer een breker gaat worden in deze titel. Zal wellicht meer mensen naar de Xbox One of PS4 pushen omdat de player count daar wel in verhouding staat tot de mapgroottes.

Foutje in de conclusie trouwens: "Concluderend moet ik helaas vaststellen dat Call of Duty: Ghosts op vele fronten een mindere game is als Black Ops II en zelfs de Modern Warfare-serie". Als-> dan.

Rene Groen (Eindredacteur) op 10-11-2013 om 10:43 [Niv: 747 / Exp: 37359]
Fixed, thanks Roderick!

Dresje op 10-11-2013 om 11:00 [Niv: 18 / Exp: 902]
De singleplayer vond ik juist erg vermakelijk.
Ik heb hem gisteren uitgespeeld en ik heb er veel plezier aan beleefd

Met de 7 ben ik het dan wel mee eens, want het draait nog steeds op die oude engine en dat zie je op sommige momenten maar al te goed zoals bv als je in de jungle zit.

Redneckerz (Redacteur) op 10-11-2013 om 11:02 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Alleen voor de hardcore fan die hetzelfde ijsje wilt.

Laten we het maar niet hebben over de incompetentie van IW op de PC.

da bom op 10-11-2013 om 11:35 [Niv: 89 / Exp: 4472]
@roderick, zowat elke recensie komt daar op uit hoor en ben het er helemaal mee eens.

laraishond op 10-11-2013 om 12:11 [Niv: 154 / Exp: 7700]
" De ijzeren fundering van de serie begint te roesten."
Goed gezegd

GekooktEi op 10-11-2013 om 12:42 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ Dresje:

Ik denk dat het belangrijker is dat de gameplay-fundering begint te roesten, dan de grafische. Als het een goed spel zou zijn zouden de graphics niet zo'n probleem zijn.

da bom op 10-11-2013 om 13:02 [Niv: 89 / Exp: 4472]
Nee grafisch is voor mij echt het struikelpunt nu. Wil een nieuwe engine

GekooktEi op 10-11-2013 om 13:39 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Mja, klinkt als de kritiek die de gemiddelde CoD-speler op dit spel zal hebben.

elemeNt op 10-11-2013 om 14:42 [Niv: 129 / Exp: 6440]
@Redneckerz, het zijn juist de hardcore fans die klagen over de MP van deze game. Voor hun zijn de maps te groot omdat ze het chaotische gewend zijn en willen. Voor hun is de MP weer hetzelfde als alle anderen en gaan spelers te snel dood.

Ik denk dat juist de mensen die niet zo bekend zijn met COD hier meer plezier aan kunnen beleven. Ik vind bijvoorbeeld de grotere maps (zo groot zijn ze helemaal niet op enkele na) geweldig. Het maakt de team modes wat tactischer (meer flank mogelijkheden) en zorgt er voor dat het net wat minder chaotisch is. Ook is deze COD meer gericht op kills maken met je guns en zijn er minder killstreak rewards als choppers in de lucht.

Gewijzigd door elemeNt op 10-11-2013 om 14:44

thenativedude op 10-11-2013 om 15:01 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Heb het spel gewonnen.gratis is altijd leuk goede review. Denk dat ze na black ops 3 niet meer weg gaan komen met deze engine. Jmmrvmaar niet anders verwacht

R3v3n4nt op 10-11-2013 om 17:47 [Niv: 2 / Exp: 76]
normaal zou ik hem van dag 1 hebben maar ik wacht de PS4 versie af

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Call of Duty: Ghosts
Type:
Game
Releasedatum:
05-11-2013
Ontwikkelaar:
Infinity Ward
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media