Jaloezie, het is de oorzaak van vele ruzies en relatiebreuken. Nu ging het bij mij gelukkig niet zo ver, toch was ik stiekem jaloers toen Diablo III vorig jaar op de PC werd uitgegeven. Lange tijd keek ik lijdzaam toe, maar nu is het eindelijk de tijd voor consolegamers om eveneens met de game aan de slag te gaan.
Om niet teveel in herhaling te vallen verwijs ik naar de PC review die Maarten vorig jaar schreef. Dit is niet voor niets, qua verhaallijn en structuur is de game namelijk grotendeels gelijk gebleven, waardoor het mij in staat stelt om vooral de verschillen tussen de PC en PlayStation 3 / Xbox 360 versies aan te halen. Ook nu starten we het spel door een keuze te maken uit één van de vijf klassen, te weten de Demon Hunter, Wizard, Barbarian, Witch Doctor en Monk. Bestuurden we die op de PC nog met muis en toetsenbord, daar moet de actie nu vanuit de controller komen. Het is een overzetting die uitermate succesvol is door de balk met skills simpelweg te verwijderen. In plaats daarvan worden je skills onder de knoppen en rechtertriggers geplaatst zodat ze simpel binnen je bereik liggen. Het voelt intuďtief en logisch aan, waardoor je er nooit problemen mee zult ervaren. Om de controls compleet te maken beweeg je met de linkerstick, terwijl je de rechterstick gebruikt om snel weg te duiken. Het menu daarentegen werkt net iets minder vloeiend en vergt daardoor net iets meer oefening.
Eén van de wijzigingen die is doorgevoerd in de console uitgave is dat je niet langer online hoeft te zijn om de game te kunnen spelen. Het gaat zelfs nog iets verder, je kunt namelijk met vier personen knus op de bank kruipen om de game coöperatief te doorlopen. De moeilijkheidsgraad zal worden aangepast aan het aantal spelers, mensen in huis halen om de game makkelijker te maken is er dan ook niet bij. Is je bank echter niet groot genoeg dan kun je ook online coöperatief spelen, waarbij het een groot voordeel is dat de loot spelerafhankelijk is. Het komt dus niet voor dat je interessante loot weggekaapt ziet worden door een ander. Over deze loot gesproken, de snelheid waarin je kunt handelen is omhoog gegaan. Je kunt per direct een keuze maken of je de loot mee wilt nemen of laat liggen, hoewel de optie behouden blijft om eerst in de statistieken te duiken om een meer weloverwogen keuze te maken.
Ook op ander gebied is er een wijziging doorgevoerd, de Auction House is namelijk niet terug te vinden in deze uitgave. Het kopen van de juiste benodigdheden is er hierdoor niet langer bij, je zult het simpelweg eerlijk moeten verdienen. Het is een beslissing die we toejuichen, niet voor niets was het Blizzard zelf die al meermaals aan gaf dat de Auction House in de PC versie niet het succes werd dat ze voor ogen hadden. Als laatste willen we nog over de loot kwijt dat deze beter aansluit bij je personage. Het komt dus minder vaak voor dat je interessante loot hebt waar je klasse echter niets mee kan.
Als overzetting is Diablo III dan ook zeer geslaagd, ondanks dat de graphics duidelijk een stapje terug moeten doen gezien de minder krachtige hardware. Het schrappen van de Auction House, de mogelijkheid tot coöperatieve gameplay en de aanpassingen in het vergaren van loot zijn daarentegen stuk voor stuk vernieuwingen die zeer goed aanvoelen. Gamers die de PC versie reeds gespeeld hebben zullen geen reden hebben om de game opnieuw te ontdekken, daarvoor is de game in basis niet anders dan diens PC uitgave. Heb je echter geen mogelijkheid gehad om Diablo III vorig jaar te spelen, dan krijg je met deze uitgave een fantastische kans.
|