Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Februari 2019
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Gamekalender Januari 2019
Review:

Smart As...


Door Joni Philips op 30-10-2012 om 18:23
Bron: Gamed

Momenteel focust Sony Computer Entertainment op een hardcore-publiek met de PlayStation Vita, maar ook het casual publiek wordt niet uit het oog verloren met Smart As..., een game die onze intelligentie moet testen. Is de game echter pittig en verslavend genoeg om ons uit te dagen?

Op het eerste zicht lijkt dat gemakkelijk om te doen, maar tot nu toe slaagde alleen Nintendo erin om ons echt ons brein te laten trainen. Andere games gaven simpelweg te weinig reden om de game dagelijks aan te zetten, iets wat Sony probeert op te lossen met de dagelijkse training. Je krijgt willekeurig één minigame uit elke categorie voorgeschoteld en aan het einde krijg je een score per onderdeel en een algemene score, wat je breinscore van die dag is. In het begin is die breinscore sterk afhankelijk van je kennis van de minigame, later wordt het echt een uitdaging om een hoge score te halen en te wedijveren met je vrienden en andere online gebruikers. Het is hierbij opvallend dat deze dagelijkse training zich beperkt tot bepaalde minigames (de minigames die gebruikmaken van de camera worden hier niet opgenomen) en tot de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad hiervan. Na veertien dagen onafgebroken de dagelijkse training te volgen ben ik duidelijk beter geworden in de game, toch weet het uitdagend te blijven. Een kleine onoplettendheid en je score voor de dag is geruďneerd, zodat ik nog steeds compleet geconcentreerd begin om minstens drie sterren te halen op elk onderdeel, wat niet eens genoeg is om 100% te halen. Zelf deed ik dan ook telkens mijn uiterste best om een hoge score te halen, welke redelijk zeldzaam zijn op basis van de huidige leaderboards.


De eerste dagen speel je tijdens de dagelijkse training alle minigames om ze vrij te spelen. Op deze manier krijg je twintig minigames, verdeeld over vier categorieën die gebruik maken van alle mogelijkheden van de Vita. Touchscreen, touchpad en de bewegingssensoren zijn logisch, maar zelfs de camera's en de AR kaarten worden gebruikt. In dit vrije spel begin je op de laagste moeilijkheidsgraad, maar er zijn ook drie hogere niveaus beschikbaar. In sommige gevallen worden de rekensommen moeilijker, in andere moet je twee blokjes naar de juiste plek bewegen in plaats van één. Er zit redelijk wat variatie in en je zal vaak je best doen om te stijgen naar de 'Genius' moeilijkheidsgraad. Eens daar aangekomen is er echter weinig reden om nog terug te keren op specifieke minigames, buiten de leaderboards die naast de algemene scores van de dagelijkse training ook een rangschikking per minigame per moeilijkheidsgraad maken. Gelukkig is er ook nog de StreetSmart-mode, een soort wekelijkse training waarin je drie willekeurige minigames speelt (met wisselende moeilijkheidsgraad) tegen mensen die rond dezelfde stad wonen. Dit was zeker leuk, maar het is moeilijk in te schatten hoeveel competitie je zal hebben. De granulariteit van steden is redelijk goed, zodat niet elk Belg in Brussel of Antwerpen zal wonen en niet elke Nederlander in Amsterdam of Rotterdam.

Dankzij de dagelijkse training en de StreetSmart-mode zat de verslavende factor voor mij persoonlijk wel goed, en de sociale integratie helpt hier zeker. Naast de mogelijkheid om te integreren met Twitter en Facebook beschikt de game ook over uitgebreide interne leaderboards. Deze tonen onder andere wat het slimste land is, vergelijken jouw antwoorden op de dagelijkse poll met anderen en geven je tijdens het laden continu informatie over hoe jouw scores zich verhouden tot die van anderen. Een ander sterk punt van de game is de toegankelijke en responsieve besturing. Enkel de minigames waarin je cijfers of letters moet schrijven werken af en toe tegen, voor mij waren het steeds de 5 en de R die een probleem gaven terwijl andere karakters vlot werden ingelezen, zowel voor links- als rechtshandigen. Het is dan ook eerder een kwestie van je karakters goed te vormen dan een ernstiger herkenningsprobleem. Op die enkele uitzonderingen na staat de besturing nooit in de weg van de gameplay, toch is de game niet zonder nadelen. Zo is twintig minigames niet heel veel, zeker omdat je in de dagelijkse training er veel minder tegenkomt. Vooral daar had meer variatie goed geweest.


Een tweede duidelijk nadeel is het feit dat de game gierig is met het onthullen van het juiste antwoord. Met name bij de logica-puzzels zou het leuk zijn als de game zou aangeven wat de correcte oplossing is als je er zelf niet opkomt. Mij lijkt dat persoonlijk zeer handig om bij te kunnen leren en het beter te doen in de toekomst. Beide zijn het nadelen die de gameplay-score duidelijk naar beneden halen. Toch blijft het een sterk geheel, met name dankzij de uitgebreide online mogelijkheden krijg je zin om opbouw van de game is ook consequent gebeurd, zo is de grafische stijl heel strak gehouden met weinig afleidende elementen. De meeste schermen zijn opgebouwd in het wit en belangrijke elementen hebben felle kleuren. Ook de audio-ondersteuning is beperkt, de game is gevuld met eenvoudige muziekjes die hints geven over het tijdsverloop, maar nooit afleiden. Die muziekjes worden buiten de minigames verder gezet en aangevuld met de stem van John Cleese. De man heeft heel wat tekstjes ingesproken en zijn halve complimenten-beledigingen geven vaak een impuls opnieuw te proberen. Deze audiovisuele afwerking maakt van Smart As... zeker een waardige tegenhanger voor Nintendo's Brain Training en ik zal de komende weken en maanden zeker nog frequent mijn brein aan het werk zetten.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   85
Graphics   85
Replay   85

Smart As... houdt je brein fris.
84


19:38  Rockstar bevestigt: GTA V in lente 2013
15:51  Nintendo vertraagde first-party titels
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Mafusto op 30-10-2012 om 18:51 [Niv: 115 / Exp: 5756]
Sleeper hit. Misschien ooit eens oppakken.

AltairJack op 30-10-2012 om 19:02 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Sony komt altijd wel met die leuke spelletjes, maar vervolgens koopt niemand ze. Vita heeft niet zoveel systemsellers/games, komen ze met een exclusieve nieuwe titel, wordt het massaal niet opgepakt.

Misschien moeten ze meer kijken, waar vraag naar is inplaats van random games te maken,of meer reclame maken ofzo.

kubus op 30-10-2012 om 19:51 [Niv: 26 / Exp: 1310]
De game is weldegelijk in het Nederlands te spelen. Ik kan het weten, want ik word gek van die verschrikkelijke Nederlandse voiceover die uit de speakers van m'n vriend zijn Vita komt (hij had ook een recensie-exemplaar). Ik kan alle zinnen zo dromen... "Je lijkt wel een ninja met hersens uit de toekomst!" ugh...

Gewijzigd door kubus op 30-10-2012 om 19:54

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-10-2012 om 19:53 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Oh, aangepast dan. Bedankt! In dat geval had ik de foute download.

kubus op 30-10-2012 om 19:55 [Niv: 26 / Exp: 1310]
Geen probleem! Wees maar blij dat je de Nederlandse versie niet hebt aangeraakt, ik denk dat je hersencellen eerder zullen afsterven namelijk

Onna76 op 30-10-2012 om 20:02 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Huh is het spel al uit dan? Lijkt me zeer interessant. Grappig eigenlijk ik heb een 3ds en Vita maar heb al drie maal zo meer games op de vita dan op de 3ds Ik snap niet waarom de Vita niet verkoopt het heeft zelfs al kleine goedkope / gratis casual games zoals op een iPad en ja ook die heb ik sinds kort, enkel kost dat kreng ruim twee maal zo meer.

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-10-2012 om 20:05 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
De game verschijnt vrijdag in de winkels, morgen op de Store normaal gezien.

Gewijzigd door Joni Philips op 30-10-2012 om 20:05

Joni Philips (Eindredacteur) op 30-10-2012 om 20:33 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@Kubus: Ik heb de reden gevonden, hangt gewoon af van je systeemtaal. Dus als je de Nederlandse stem beu bent, kun je gemakkelijke wisselen.

Codewarrior op 30-10-2012 om 22:44 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Must buy, maar even wachten tot ie goedkoper is.

impulse op 30-10-2012 om 22:54 [Niv: 57 / Exp: 2836]
@joni raar dat je dat nu pas weet XD

kubus op 31-10-2012 om 11:08 [Niv: 26 / Exp: 1310]
@Joni: Ja, klopt. M'n vriend heeft beide gespeeld, maar in het Engels zijn de taalspelletjes ook in het Engels en dat maakt het soms weer wat lastiger. Toch jammer dat je in de game niet gewoon kan kiezen welke voice-over je wilt, maar goed. Je kan niet alles hebben I guess . Dan maar vrolijk in het Nederlands "als hersenconducteur op weg naar het volgende breinstation"!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Smart As...
Type:
Game
Releasedatum:
02-11-2012
Ontwikkelaar:
XDEV
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media